
Nowe regulacje dotyczące m.in. liczby miejsc parkingowych, które powinny być zapewnione dla nowych inwestycji mieszkaniowych weszły w życie 22 sierpnia 2025 r. Ogólna zasada wynikająca z tych zmian zezwala na istotne ograniczenie liczby miejsc parkingowych. Rozwiązanie w tym zakresie było już projektowane w ubiegłym roku przy okazji przepisów dotyczących usuwania skutków powodzi, ale MSWiA wycofało się wtedy z ich dalszego procedowania.
Ustawa o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”) została uchwalona 25 lipca 2025 r. Wprowadza ona wiele zmian do różnych aktów prawnych, w tym odnośnie do zasad rozliczania inwestycji mieszkaniowych, szczególnie tych finansowanych poprzez kredyty udzielane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Natomiast, dla projektantów i deweloperów oraz dla właścicieli i lokatorów mieszkań w nowych osiedlach najbardziej istotna będzie nowelizacja przepisów regulujących miejsca parkingowe w nowych inwestycjach mieszkaniowych.
Zniesienie minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych
W ustawie z 5 lipca 2018 r. „O ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących”, z późniejszymi zmianami (tzw. specustawie mieszkaniowej), zmianie ulegają przede wszystkim przepisy dotyczące minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych w inwestycjach mieszkaniowych.
W obowiązującym dotychczas stanie prawnym, w zakresie wymaganej liczby miejsc postojowych obowiązywał, na poziomie krajowym, współczynnik liczby tych miejsc w stosunku do liczby mieszkań. Dla inwestycji mieszkaniowej minimalna liczba miejsc postojowych musiała wynosić co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej do realizacji w ramach danej inwestycji. Natomiast, w przypadku inwestycji mieszkaniowej w obszarze zabudowy śródmiejskiej, minimalna liczna miejsc postojowych musiała być co najmniej równa liczbie mieszkań przewidzianych do realizacji w danej inwestycji.
Ponadto, w lokalnych standardach urbanistycznych, rada gminy mogła ustalić, że liczba miejsc postojowych niezbędnych dla inwestycji mieszkaniowej musi być większa niż określona w specustawie mieszkaniowej (również w zabudowie śródmiejskiej).
Przepisy Ustawy uchylają powyższe zasady. Oznacza to, że od daty jej wejścia w życie, nie będzie obowiązywał minimalny wskaźnik miejsc parkingowych dla inwestycji mieszkaniowych.
Z regulacji, które weszły w życie 22 sierpnia 2025 r. wynika, że jeśli rada gminy uzna, że dla danej inwestycji mieszkaniowej nie są konieczne jakiekolwiek miejsca postojowe, np. „ze względu na stopień rozwoju transportu publicznego czy sieci dróg rowerowych” (jak wynika z uzasadnienia projektu Ustawy), to taka inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana bez tych miejsc.
Co więcej, zgodnie z nowymi regulacjami, w uchwale lokalizacyjnej lub lokalnych standardach urbanistycznych rada gminy będzie uprawniona do określenia liczby miejsc postojowych „niezbędnych” dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Organy samorządu nie będą mogły już wprowadzać bardziej restrykcyjnych wskaźników liczby miejsc parkingowych, a będą mogły jedynie ustalić „niezbędną” ich liczbę. Zniesiono bowiem minimalny ustawowy próg miejsc parkingowych obowiązujących na poziomie krajowym.
Wobec powyższego, jeśli rada gminy uzna, że dla danej inwestycji mieszkaniowej, np. „ze względu na stopień rozwoju transportu publicznego czy sieci dróg rowerowych” (jak wynika z uzasadnienia projektu Ustawy), nie są konieczne jakiekolwiek miejsca postojowe, to taka inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana bez tych miejsc.
Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.
Pomysł był już w ubiegłym roku
Wprowadzone Ustawą regulacje istotnie ułatwiają i upraszczają realizację nowych inwestycji mieszkaniowych. Znoszą bowiem obowiązek zapewnienia minimalnego wskaźnika miejsc postojowych dla inwestycji deweloperskich. Prawdopodobnie przyspieszy to tempo ich realizacji. Będzie miało również niewątpliwie wpływ na koszty inwestycji oraz uproszczenie procedur z tym związanych. Uchwalona zmiana ma być także spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich (co wynika z argumentacji zawartej w uzasadnieniu do Ustawy).
Warto przypomnieć, że kwestia minimalnej liczby miejsc postojowych została uwzględniona w projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, który został przygotowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, opublikowanym 14 października 2024 r., o czym informowaliśmy w artykule „Kolejne zmiany w przepisach powodziowych. Jak wpłyną na rynek nieruchomości?”. Po krytyce odnoszącej się m.in. do uwzględnienia przepisów dotyczących miejsc postojowych w projekcie regulacji, których przyjęcie było konieczne z uwagi na ubiegłoroczną powódź, MSWiA wycofało się z ich dalszego procedowania.
Jak się okazuje, odstąpienie od tej zmiany było jedynie chwilowe i ostatecznie została ona wdrożona w ramach innego aktu prawnego. Wydaje się jednak, że odgórne zniesienie obowiązku zapewnienia minimum w zakresie miejsc parkingowych nie wpłynie na zmniejszenie liczby pojazdów czy też zwyczajów dotyczących korzystania z własnego środka komunikacji. Szczególnie, że korzystanie z transportu publicznego na obszarze dużych miast i dzielnic peryferyjnych nadal nie jest uznawane za optymalne.
Autor tekstu:

Halina Więckowska-Sulimierska




