Nadchodzą zmiany w kilometrówce. W końcu uwzględni ona auta elektryczne

Długo oczekiwana nowelizacja przepisów dotyczących tzw. kilometrówki wkrótce może stać się faktem. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt zmian, za sprawą którego w końcu  uregulowana ma zostać sytuacja pojazdów z napędami alternatywnymi. Celem nowelizacji jest również lepsze odzwierciedlenie rzeczywistych kosztów eksploatacji prywatnych środków transportu wykorzystywanych w celach służbowych.

Zmiany wynikają z przygotowanego projektu rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy. To krok w stronę uaktualnienia przepisów, które ostatni raz były nowelizowane w 2023 r.

Wyższe stawki i nowe kategorie pojazdów

Zasadniczą zmianą przewidzianą w projekcie jest podwyższenie stawek kilometrówki oraz ich zróżnicowanie ze względu na rodzaj napędu i moc pojazdu. W przeciwieństwie do nowelizacji z 2023 r., nowy projekt obejmuje również pojazdy elektryczne, hybrydowe i wodorowe, których sytuacja nie była dotychczas uregulowana.

Projektowane stawki zwrotu kosztów za 1 km przebiegu przedstawiają się jak poniżej:

Rodzaj pojazduRodzaj napęduMoc silnikaNowa stawka za 1 km (zł)
Samochód osobowySpalinowydo 75 kW1,04 zł
  powyżej 75 kW1,34 zł
 Hybrydowy (spalinowo-elektryczny)do 75 kW0,83 zł
  powyżej 75 kW1,10 zł
 Elektryczny / wodorowy0,60 zł
MotocyklSpalinowy0,75 zł
 Elektryczny0,35 zł
MotorowerSpalinowy0,45 zł
 Elektryczny0,20 zł

Zróżnicowanie stawek zostało uzasadnione niższymi kosztami eksploatacji pojazdów z napędami alternatywnymi. Ministerstwo wskazuje na mniejszą liczbę elementów mechanicznych oraz wyższą efektywność energetyczną pojazdów elektrycznych i wodorowych. Zgodnie z uzasadnieniem projektu, ma to bezpośrednie przełożenie na niższą stawkę zwrotu za każdy kilometr przebiegu takich pojazdów. Ministerstwo najwyraźniej nie uwzględnia jednak faktu, że oprócz kosztów eksploatacji kilometrówka powinna uwzględniać utratę wartości samego pojazdu. Tymczasem utrata wartości w przypadku aut elektrycznych postępuje znacznie szybciej niż w przypadku większości modeli z silnikami spalinowymi bądź hybrydowymi.

Znaczenie zmian dla pracodawców i pracowników

Projektowane regulacje mają istotne znaczenie zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Urealnienie stawek powinno pozwolić na uniknięcie sytuacji, w której pracownicy ponoszą część wydatków z własnych środków.

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.

Z kolei dla pracodawców kluczowa jest jasność co do zasad rozliczania wydatków oraz możliwość prawidłowego zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodu, przy zachowaniu granic określonych przez nowe stawki. Uwzględnienie w przepisach nowych kategorii pojazdów, w tym elektrycznych, mimo wskazanych powyżej zastrzeżeń związanych z utratą wartości, uporządkuje dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne i pozwoli na bardziej elastyczne wykorzystanie floty prywatnej w realizacji obowiązków zawodowych.

Nowe regulacje mają wejść w życie wraz z zakończeniem prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, która 24 lipca 2025 r. była przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów.

Autor tekstu:

Robert Pytlak