
Wynajem auta wraz z udostępnieniem karty paliwowej – jaka stawka VAT i pozycje na fakturze?
Dokonywanie bardziej skomplikowanych transakcji często przyczynia się do powstania po stronie podatników dylematów dotyczących sposobu fakturowania oraz stawek VAT. W takiej sytuacji znalazł się także przedsiębiorca, który obok swojej głównej działalności – transportu drogowego, głównie przewozu substancji niebezpiecznych, na terenie całej Unii Europejskiej – postanowił wykorzystać pojazdy ze swojej floty do świadczenia usług wynajmu ciągników siodłowych.
Podatnik zdecydował o wyborze modelu najmu, w którym na podstawie umowy z najemcą jest mu udostępniany pojazd wraz z kartą paliwową (przypisaną do danego pojazdu), która umożliwia dokonywanie zakupów paliwa na terenie całej Polski i Europy na stacjach należących do sieci sprzedawcy paliw oraz dokonywanie zapłat bezgotówkowych za przejazd płatnymi drogami (opłaty drogowe). Umowa przewidywała, że wynagrodzenie za wynajem pojazdu obejmuje – oprócz czynszu najmu – także koszty dodatkowe, w tym w szczególności koszty zatankowanego paliwa do pojazdu oraz opłat drogowych.
Przedsiębiorca nie posiadał koncesji na sprzedaż paliw ani nie prowadził działalności polegającej na handlu paliwami. Był jednak związany z wystawcą kart paliwowych umową, zgodnie z którą mógł przekazywać karty paliwowe innym podmiotom, z którymi współpracował, a zakupy ograniczone były limitem kwotowym. Możliwe było przypisanie każdego indywidualnego wydatku do konkretnej karty paliwowej, wydanej przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca zwrócił się do Dyrektora KIS z wnioskiem o potwierdzenie, czy postąpi prawidłowo, gdy na rzecz najemcy pojazdu będzie wystawiał faktury, na której znajdzie się tylko jedna pozycja – usługa wynajmu pojazdu – a jej wartość obliczana będzie jako suma czynszu najmu i kosztów dodatkowych, tj. zatankowanego przez najemcę paliwa i opłat drogowych.
Świadczenie złożone
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL3.4012.462.2024.1.MBN z 19 sierpnia 2024 r. zgodził się ze stanowiskiem przedsiębiorcy, który uważał, że opisana transakcja stanowi świadczenie kompleksowe, w którym świadczeniem dominującym jest usługa najmu pojazdu, zaś świadczeniem dodatkowym jest wydanie karty paliwowej, przy użyciu której możliwe jest nabycie paliwa oraz opłacenie opłaty drogowej.
Z perspektywy najemcy – jak zauważył organ – te elementy tworzą nierozerwalną całość, gdyż otrzymuje on kompletny produkt w postaci możliwości czasowego używania ciągnika siodłowego, dla którego może on łatwo nabywać paliwo oraz wnosić opłaty drogowe. W tej sytuacji prawidłowe jest umieszczenie na fakturze tylko jednej pozycji oraz zastosowanie stawki VAT właściwej dla usług najmu pojazdu.
Waga postanowień umownych
Przedsiębiorca wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej zdecydował o zabezpieczeniu się w ten sposób, mając świadomość istnienia wielu modeli odpłatnego udostępniania pojazdów oraz zróżnicowane podejście organów podatkowych co do kwalifikacji podatkowej poszczególnych z nich.
Kluczowe dla powstania określonych skutków podatkowych są postanowienia umowne, determinujące kształt konkretnej umowy najmu. Sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej, gdyby umowa zawierała postanowienie, zgodnie z którym to najemca ponosi koszty utrzymania i eksploatacji pojazdu w czasie trwania umowy, m.in. związane z paliwem i opłatami drogowymi na terytorium innego kraju UE, a koszty z tym związane są refakturowane przez przedsiębiorcę na rzecz najemcy. Wówczas kwalifikacja transakcji jako świadczenia kompleksowego byłaby wykluczona.
Autor: Marek Urbaniak, adwokat



