umowa leasingu

Fiskus o limicie 150 000 zł po aneksie umowy leasingu. Czy możliwe są korzyści?

Czy zawarcie aneksu do umowy leasingu i określenie nowej wartości dla celów ubezpieczenia, wynoszącej poniżej 150 000 zł, sprawią, że korzystający nie będzie musiał stosować proporcji w odniesieniu do części kapitałowej rat okresowych, a w konsekwencji zwiększy wartość kosztów uzyskania przychodów? Odpowiedź na pytanie, które interesuje wielu przedsiębiorców stosujących tę formę finansowania, poznaliśmy za sprawą interpretacji wydanej przez Dyrektora KIS.

Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy rozliczającego się podatkiem liniowym, niebędącego podatnikiem VAT. W 2023 r. zawarł leasing operacyjny samochodu o wartości umownej 218 000 zł i stosował proporcję, zgodnie z którą do kosztów zaliczał 68,81% części kapitałowej rat. Zawarty w 2025 r. aneks wydłużył czas trwania umowy, zmienił harmonogram i obniżył cenę wykupu, a ubezpieczyciel określił aktualną wartość pojazdu na kwotę 145 355 zł. Jako że była ona niższa od ustawowego limitu w wysokości 150 000 zł, podatnik uznał, że od tego momentu może ujmować w kosztach 100% rat i złożył wniosek o interpretację, by potwierdzić prawidłowość swojego stanowiska, ale Dyrektor KIS uznał je za nieprawidłowe.

Spadek wyceny to nie nowa „wartość z umowy”

W uzasadnieniu interpretacji z 21 lipca 2025 r. organ powołał przepisy art. 22 ust. 1 oraz art. 23a–23b ustawy o PIT. Przypomniał, że zgodnie z ograniczeniem wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 47a w zw. z art. 23 ust. 5c, proporcja 150 000 zł do wartości samochodu z umowy stosowana jest wyłącznie do części kapitałowej opłat, natomiast odsetki pozostają kosztem w pełnej wysokości. Dla przedsiębiorców niebędących podatnikami VAT „wartość z umowy” obejmuje kwotę netto powiększoną o nieodliczony podatek.

Dyrektor KIS wyjaśnił, że spadek rynkowej wartości ani korekta ceny wykupu nie mają wpływu na przyjętą wcześniej wartość z umowy dla celów limitu. Skoro w umowie wartość określono na 218 000 zł, to proporcja 68,81%, którą przyjął wnioskodawca, obowiązuje niezależnie od aneksu i niższej wyceny, choćby sporządzonej przez ubezpieczyciela na potrzeby zawieranej polisy AC.

Aneks nie resetuje limitu

Wnioski z interpretacji są jednoznaczne: modyfikacje okresu leasingu, harmonogramu czy ceny wykupu nie zmieniają wartości początkowej po stronie finansującego i nie uzasadniają przeliczenia proporcji, a w konsekwencji nie dadzą korzyści podatkowych. Mimo zmian przedsiębiorca nadal musi rozpoznawać w kosztach część kapitału ograniczoną proporcją oraz całość odsetkowej części raty. Wycena dokonywana na potrzeby zawieranych ubezpieczeń służy wyłącznie kalkulacji składki i nie zastępuje wartości umownej na gruncie podatkowym.

Zmiana proporcji byłaby możliwa jedynie wtedy, gdy w sposób odpowiadający realiom i przepisom zmieniłaby się sama „wartość z umowy”, przy czym kontraktowe przypisywanie wartości rażąco odbiegającej od rynkowej może zostać potraktowane jako obejście prawa.

Niezależnie od tego należy pamiętać, że składki ubezpieczeniowe rozlicza się w odrębnym reżimie, a ewentualny wykup po zakończeniu leasingu również wiąże się z koniecznością stosowania limitów amortyzacyjnych, wynikających z art. 23 ust. 1 pkt 4 (co do zasady 150 000 zł dla samochodów spalinowych).

Autor tekstu:

Robert Pytlak

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.