Newsletter leasingowy I 07.11.2025

NSA potwierdza: „miękkie hybrydy” z obniżoną stawką akcyzy

Fiskus konsekwentnie twierdzi, że do skorzystania z obniżonej stawki akcyzy dla samochodu hybrydowego, konieczne jest to, by taki pojazd mógł poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Takiego wymogu nie spełniają tzw. miękkie hybrydy, ale podatnicy wskazują, że przepisy nie wymagają, by silnik elektryczny w takim aucie pozwalał na sprawne ruszanie i rozpędzanie samochodu. Po raz pierwszy w tym sporze stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny, który przyznał rację podatnikowi.


Ostatni moment na utworzenie PGK. Czy pozwoli ona uniknąć 30% CIT bankowi?

Czwarty kwartał to tradycyjnie wyścig z czasem, jeśli chodzi o próby wprowadzenia zmian w podatkach, które mają wejść w życie od początku kolejnego roku. Jedno z projektowanych rozwiązań, które czeka już tylko na podpis Prezydenta, przewiduje zwiększenie stawki CIT dla banków do maksymalnego poziomu 30%. Czy remedium na wyższą stawkę może być utworzenie podatkowej grupy kapitałowej, dla których ustawodawca zmniejsza wymogi niezbędne dla istnienia i utrzymywania statusu podatnika CIT?


Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.

Leasing całego przedsiębiorstwa? Jeszcze tak

Mimo że organy podatkowe zaczęły się sprzeciwiać takim konstrukcjom, to Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że przepisy CIT dopuszczają leasing podatkowy całego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a jeżeli w takiej transakcji powstaje dodatnia wartość firmy (goodwill), to podlega ona amortyzacji do celów podatkowych przez korzystającego. Projektowane zmiany przepisów, które mogą zacząć obowiązywać już 1 stycznia 2026 r., mogą jednak wyłączyć kluczowy sens podatkowy leasingu przedsiębiorstwa i ZCP.